Elektra vernieuwen

Na aankoop van onze Taling hebben wij nu al een aantal grote klussen gedaan. Een van deze klussen was het volledig vernieuwen van het elektrische systeem aan boord. Je vindt hiervan foto’s waarvan het wellicht wel duidelijk is wat de “voor” en de “na” foto’s zijn. 
De elektrische installatie was, zoals we de boot kochten, ronduit brandgevaarlijk. Na het overvaren van de boot hebben we meteen alle accu’s afgekoppeld. Daarna hebben we een inventarisatie gemaakt van wat er allemaal moest gebeuren. Naast het vervangen van de bedrading hebben we ook de accu’s vervangen. Een start accu (lood/zuur) en een Gel accu voor de service werden geïnstalleerd samen met een Victron batterij monitoring systeem. Ook werd er voor de zonnepanelen een Victron Mppt ingebouwd , een acculader voor aan de walstroom en een speciale acculader die gekoppeld is aan de dynamo voor het opladen van de Gel accu. Het bijzondere aan deze lader is dat het laden pas begint wanneer de dynamo stroom laadstroom levert. Is de motor en dus de dynamo uit, dan neemt de walstroom lader het laden over (mits aangesloten) of de zonnepanelen. Ook de dieseltank bleek zo lek als een mandje en is meteen vervangen.
 
Momenteel zijn we bezig met de installatie van een windvaan zelfstuur inrichting. We gaan langer en verder op reis…. 
 
Hartelijke groet van Reyn Waldram en Selma Dronkers, Parallax
 
 

Boegschroef inbouwen

een boegschroef staat voor veel zeilers te boek als ‘not-done’, ‘niet nodig’ en ‘lawaaiig’. Maar de Taling is nogal windgevoelig en vaart volkomen op eigen wil achteruit. Ik heb daarom toch besloten een boegschroef in te bouwen tijdens de laatste hellingbeurt.

Mijn keuze is gevallen op een Vetus 55Kgf versie met 150mm buis/schroef. Het begin is het spannendst eigenlijk – het boren van het gat door en door. Ik heb t zo uitgemeten dat hij precies binnen onder het V bed kwam, dus onzichtbaar. De hoogte is net voldoende om hem rechtop te kunnen monteren op de buis zodat onderhoud gemakkelijk is. Met een lange stalen pen met aan het einde een 180 graden bocht met een stift erop kun je dan het ovale gat precies uittekenen. Daarna de decoupeer erin (stofmasker op!)

Daarna de buis erin, dat moet strak passen. Op de buis een paar cm extra nemen en dan de buis eruit nemen en afzagen langs de getrokken lijn. Daarna weer erin, alles goed opruwen en met epoxy lijm vastlijmen . Als de lijm nog plakkerig is met epoxy en mat erin lamineren.

Als dat droog is na een dag of 2 met epoxyplamuur de boel mooi op model gemaakt zodat de water aanstroom mooi loopt.

Daarna de schroef monteren met kit en alles een paar keer in de primer en vervolgens 2 lagen anti-fouling gezet.

 

De elektra heb ik als volgt opgepakt: Bij de boegschroef onder het V bed heb ik een kleine accu geplaatst (wel een die veel stroom kan leveren, dus een hoge CCA). Deze is met korte kabels en een hoofdschakelaar verbonden met de boegschroefmotor. De accu is met lange kabels aan de solar panels op het kajuitdak verbonden zodat deze eigenlijk altijd vol is. In geval van nood is met een losse lader de accu ook nog bij te laden, maar dat is afgelopen zomer eigenlijk nooit nodig geweest.
De bediening is in een kleine schotel in de kuip ingebouwd naast de gashandle van de motor.

Ik ben blij met het resultaat en het gemak dat deze hulp je geeft, vooral als je solo vaart met wat lastige omstandigheden of veel wind.

Nat roer repareren

Toen ik mijn taling 30 kocht zat er onderin het roer een natte plek en een loos gaatje. Dat voelde niet goed en de expert die de aankoop keuring deed raadde aan het roer te reviseren.

Ik heb toen de werf het schip in de takels laten hangen (best hoog) en het roer van onderaf verwijderd.

   

Eenmaal eraf heb ik eerst alle verf tot op het polyester eraf gekrabt en geschuurd en daarna met  de haakse slijper een deel van het blad aan een kant verwijderd. Daaronder verschijn volledig verzadigd, stinkend en bruine schuim massa die allang geen stevigheid meer gaf.

Het roer is gemaakt uit een RVS staf, waar ter hoogte van de schriefraam een knik in zit. Op 3 plekken is er dwars op een RVS staf gelast om de dwarskracht over te kunnen brengen. Het geheel is vastgelijmd op het polyester.

Na een paar weken drogen was het vochtgehalte voldoende gezakt om verder te kunnen. Ik heb toen met gesloten cel schuim van Polyservice de ruimtes weer opgevuld, weer in de originele vorm geschaafd en geschuurd, en de verwijderde polyester delen er weer opgelijmd met epoxy

Daar overheen 5 lagen epoxy weefsel gelegd en het geheel in de primer gezet, weer klaar voor onderwater!

Het verschil was vooral goed te zien doordat mijn roer nu opwaartse druk geeft en niet recht onder de boot blijft in rust. Het klapt langzaam om naar stuur-of bakboord. Dit is overigens niet hinderlijk of merkbaar bij het varen!

Dit is het eindresultaat: weer mooi strak en waterdicht

Vraag over vuilwatertank

Onderwerp:     Verbod lozing toilet in buitenwater

Berichtinhoud:
Ik ben benieuwd of er al taling eigenaren zijn die niet meer hun toilet lozen op het oppervlakte water.
Wat voor voorzieningen hebben zij getroffen?
Hoe is dit ingebouwd?                                  

Ronald Schreudering

(open het bericht om de reactie te lezen)