Nat roer repareren

Toen ik mijn taling 30 kocht zat er onderin het roer een natte plek en een loos gaatje. Dat voelde niet goed en de expert die de aankoop keuring deed raadde aan het roer te reviseren.

Ik heb toen de werf het schip in de takels laten hangen (best hoog) en het roer van onderaf verwijderd.

   

Eenmaal eraf heb ik eerst alle verf tot op het polyester eraf gekrabt en geschuurd en daarna met  de haakse slijper een deel van het blad aan een kant verwijderd. Daaronder verschijn volledig verzadigd, stinkend en bruine schuim massa die allang geen stevigheid meer gaf.

Het roer is gemaakt uit een RVS staf, waar ter hoogte van de schriefraam een knik in zit. Op 3 plekken is er dwars op een RVS staf gelast om de dwarskracht over te kunnen brengen. Het geheel is vastgelijmd op het polyester.

Na een paar weken drogen was het vochtgehalte voldoende gezakt om verder te kunnen. Ik heb toen met gesloten cel schuim van Polyservice de ruimtes weer opgevuld, weer in de originele vorm geschaafd en geschuurd, en de verwijderde polyester delen er weer opgelijmd met epoxy

Daar overheen 5 lagen epoxy weefsel gelegd en het geheel in de primer gezet, weer klaar voor onderwater!

Het verschil was vooral goed te zien doordat mijn roer nu opwaartse druk geeft en niet recht onder de boot blijft in rust. Het klapt langzaam om naar stuur-of bakboord. Dit is overigens niet hinderlijk of merkbaar bij het varen!

Dit is het eindresultaat: weer mooi strak en waterdicht

Auteur: admin

Naam : Jeroen Scheepsnaam: Moonriver Ligplaats: Weesp

Geef een reactie