Mal-loot
Een gekke titel voor een gek boot verhaal ?
Niets is minder waar !
Het woord bevat twee delen : mal en loot.
Hier alleen gecombineerd, als leuke woordspeling.
Voor mal gebruiken wij bij onze schepen natuurlijk het woord “mal” niet als synoniem voor “gek”. Hier past meer de betekenis van “matrijs”, of de “dummy”, maar in dit geval, voor alles, het woord “prototype”.
Nadat de heer Cor Taal op het tekenbord tot een ontwerp was gekomen, moest dit in de praktijk vorm krijgen. Echter, wordt een polyester schip gebouwd met mallen. Om na het tekenontwerp tot een mal te kunnen komen, moest dus eerst een “prototype” in elkaar geknutseld worden en wel zodanig, dat eventuele correcties nog mogelijk zouden zijn.
Opgebouwd uit dunne latten, 60 mm. breed en 12 mm. dik, gebouwd rond hulpspanten, vond zodoende een eerste realisatie van dit “prototype” plaats.
Toen alles naar wens “gefinetuned” was, werd over deze latten, zowel binnen, als buiten, glasvezel met daarop polyester aangebracht.
Dit prototype, moest vloeiend en zo glad als een aal opgeleverd worden.
Hoera ! :
Dit betekende dat de “loot”, ofwel de knop, de stek, voor alle Talingen, die geboren zouden worden, omgezet was, in wat later ons aller geliefde boottype zou worden.
Vanaf dit prototype, werden de echte mallen “getrokken” voor de toekomstige vloot.
Ons ”prototype” was hiermede overbodig geworden en stond zielig in een hoekje weg te kwijnen, niemand had enig idee, wat hier mede aan te vangen.
Op een goede dag kwam er een belangstellende voor een Taling 32 op de werf.
De boten werden veelal casco afgeleverd.
Tot zijn grote schrik, werd hij geconfronteerd met een enorme wachttijd, wel 1½ jaar voor een kaal casco. En dan nog de afbouwtijd……….
De man liep nog wat mokkig over de werf, totdat hij plots een “casco”, kant en klaar, tegen het lijf liep. Dit bleek het allereerste “prototype” te zijn.
Uiteraard volledig gelijkvormig aan alle toen reeds afgeleverde “echte” casco’s, echter vanwege zijn houten geraamte, nog sterker.
Navraag leverde in eerste instantie een afwijzing op. Echter na wat gebabbel van de afnemer en het zakeninstinct van de heer Taal, kon de klant de werf verlaten in het gelukkige bezit van een “Mal-loot”.
Maar eigenlijk verre van mallotig, is het, dat dit daardoor de sterkste Taling geworden is, die op deze aardbol rondvaart !
Deze oervorm van alle Talingen, nu vaarklaar, verdient eigenlijk het laagst genummerde zeilteken. Zeilnummers oplopend vanaf 1, waren al vergeven, aan de later middels mallen gemaakte boten. Deze Taling komt derhalve het Geuzenteken “ T0” toe . Met trots voeren wij dit uiteraard nog steeds.
We hebben wel een gerucht vernomen omtrent een verstekeling, die misschien ook zeilteken “T0” zou voeren. Mocht dit waar zijn, dan moge het duidelijk zijn, dat wij de énige en échte “T0” hebben.
De “T0” is inmiddels zo’n 22 jaar in ons bezit.
De eigenaren, op volgorde van bootleeftijd waren :
Heeren Santpoort
Troutel Dordrecht Jachthaven ’t Wantij
Bode Rozenburg Jachthaven de Blinkert, aan het Spui
Nu van Oudheusden Andijk Jachthaven de Kreupel
Wij varen onder de naam “Patience”. Een naam, die niet door ons bedacht is. We weten helaas niet, of de “T0” altijd onder deze naam gevaren heeft.
Van oudsher, zijn wij al een stel zeilers, die elkaar op een boot(je) getroffen hebben, alvorens in het bootje te stappen…….
Wellicht overbodig, te vertellen, dat wij al allerlei boten gezeild hebben.
Totdat wij op een gegeven dag in Bunschoten een boot, nee een schip, zagen liggen met het bordje “Te Koop”, met een telefoonnummer. Wij waren op slag verliefd. Nadere informatie leerde, dat Jachthaven de Blinkert, aan Het Spui, haar echte thuishaven was, waar we haar verder bezichtigd hebben.
Dit was het schip van onze dromen. Ruim, comfortabel, zeevriendelijk en wat voor superlatieven nog meer.
De boot heeft dus gelukkig al heel wat jaren bewezen, een schip te zijn, waar je, vanaf de eerste dag, je hart aan verliest. Een liefde, die blijvend is.
Er zijn wel wat veranderingen aan onze boot gekomen, zoals bijvoorbeeld een rolfok en een nieuwe motor, maar de basis was en blijft puik.
In de kronieken van “het Taling Genootschap”, zijn ook de fantastische vaar-, stabiliteit- en ruimte eigenschappen al reeds vele malen gecomplimenteerd.
Wij weten uit ervaring, dat het allemaal waar is, op onze boot vinden wij onze rust en daarmee onze Patience.
Er zijn wat Taling variaties en typen bijgekomen, maar beseft u wel, zonder onze “T0 Patience”, zou er nu geen Taling vloot bestaan!
Ons vaargebied is voornamelijk het IJsselmeer. Met z’n korte golfslag voor vele schepen een “wreed” water : Onze Patience glijdt er doorheen als boter.
Een ritje Engeland hebben we herhaald gemaakt, terwijl ook de Oostzee bevaren is. Met het Hemelvaartweekend een “Rondje Noord-Holland” varen, is al een jarenlange traditie. Vanwege de geringe diepgang, is het een fijn Waddenschip, maar ook voor de Friese meren uitstekend geschikt.
Zoals u wellicht reeds heeft op kunnen merken, zijn wij niet “piep” meer.
Dankzij de comfortabele eigenschappen, kunnen wij nog steeds zeilen, maar de meeste tijd zit er voor ons op. Enig moment, niet zo heel ver weg, zullen wij dus afscheid moeten nemen van een van de liefste zaken, die wij hebben.
Wie zal de volgende gelukkige eigenaar worden?
Maar mogen wij a.u.b. nu nog even met volle teugen genieten van het fijnste schip, dat wij ons ooit hebben kunnen wensen en waar we als het ware mee vergroeid zijn?
Driek en Tini van Oudheusden