Uitgelicht

Welkom op de website van het Taling genootschap

Het doel van het Taling Genootschap is het bevorderen van het onderling contact tussen Taling-bezitters en belangstellenden, “ter Leeringhe ende Vermaeck”. In een eerdere fase lag het accent zeker op het van elkaar leren bij het intimmeren van het schip, tegenwoordig is gezelligheid troef.

Als u eigenaar bent van een Taling, dan bent u meer dan welkom om u aan te sluiten maar ook zonder een Taling kan men lid worden/blijven. Via het aanmeldingsformulier kunt u zich aanmelden als lid. Ook foto’s en verdere bijzonderheden van uw boot zijn (per post of e mail) van harte welkom. De bijdrage bedraagt slechts 10 euro per jaar. Als u zich na 1 oktober aanmeldt, bent u voor dit geringe bedrag lid tot het einde van het volgende jaar.

Let op: sommige berichten op deze website zijn alleen toegankelijk voor leden. Als u lid bent krijgt u een login vor deze website en kunt u daarna alle berichten lezen.

Lees verder…

Talingen gevraagd

We kregen onlangs via de mail het verzoek om als u een Taling 33 te koop weet, of er een gaat verkopen deze eerst via deze website aan te melden, dat kan de potentiele koper weer courtage van een makelaar schelen.

U kunt uw bericht met de tip sturen naar Talingen@gmail.com

Impressie Talingmeeting Zierikzee 2024

Met 11 Talingen (en een Nortstar 32) hebben we als Taling Genootschap weer een fraaie indruk gemaakt in Zierikzee op 21, 22 en 23 Juni 2024. De havenmeester had drie plekken aan de kade voor ons gereserveerd. Het was weer een beetje als vanouds met zo’n mooie opkomst.

Leo Looij had voor een steigerborrel gezorgd op vrijdagmiddag. Een beetje regen zorgde voor wat verwatering van de drank maar dat mocht de pret van het weerzien niet drukken. 

Na de welkomstborrel waren we uitgenodigd bij een concertje met swingende zuid-Italiaanse muziek van een hippie- achtig gezelschap aan boord van een grote platbodem. Sfeervolle happening. Leo gaf wel toe dat hij dat niet speciaal voor ons had ingehuurd maar toch…. Erg leuk.

Op de zonovergoten zaterdag zijn we om 11.00 uur gestart met een rondleiding door een gids. Over Zierikzee is zoveel te vertellen dat het niet  na te vertellen is maar interessant was het zeker, ook al omdat de gids een en ander met de nodige humor wist te brengen. Dat de welvaart van Zierikzee, na de vishandel en de meekrap inmiddels vooral te danken is aan de toeristen behoeft geen betoog. En dat de sloophamer aan de plaats, dankzij gebrek aan geld grotendeel is voorbijgegaan is ook duidelijk.

De muziekliefhebbers konden zaterdagmiddag op het marktplein genieten van het Zeeuws jeugdorkest.

Om 16.30 zijn we naar een mooie locatie geloodst waar we met een drankje begonnen zijn aan de algemene ledenvergadering. De verslaglegging daarvan volgt later. In ieder geval is afgesproken dat de wintermeeting naar wens van Ton en Hielkje komend jaar niet in Grave zal plaatsvinden. Alternatieven worden onderzocht.  

Leo is met applaus , een fles en een Talingvlaggetje bedankt voor zijn puike organisatie van de meeting.

Aansluitend zijn we in dezelfde locatie aan gaan zitten aan het banket/diner. Dat de gesprekken geanimeerd zijn gevoerd zal niemand verbazen.

Niet iedereen is zondag huiswaarts gekeerd. Door het weekend te koppelen aan een vakantie is een langer verblijf mogelijk en gezellig.

Komend jaar gaan we proberen de zomermeeting weer in het noorden te houden en hopen dan op dezelfde mooie opkomst.

André Manders

Taling WhatsApp groep

Beste leden, er is sinds enige tijd een whatsapp groep opgezet waarin men snel en gemakkelijk met elkaar in contact kan komen. Je kunt er vragen stellen, tips geven of gewoon iets over je boot vertellen.

De groep is alleen voor leden en wordt gemodereerd. Als je daar ook deel aan wilt nemen, stuur dan even een email met je naam en telefoonnumer aan talingen@gmail.com!

Impressie van de wintermeeting 2024

Veel vertrouwde gezichten bij onze jaarlijkse wintermeeting in Grave.
Rond de 20 mensen hebben de reis ondernomen en zijn weer
fantastisch ontvangen door Ton en Hielkje in de kantine van hun
jachthaven. We prijzen ons als Talingclub gelukkig met deze
actievelingen.
Na de koffie met koek zijn we om 11 uur een stadswandeling gaan
maken (fris, maar mooi weer) onder leiding van een gids door het
“stadje” Grave. We zijn ruim twee uur lang geattendeerd op de rijke
historie met onder meer Dordtse gevels, folterwerktuigen uit lang
vervlogen tijden, de pleisterplaats van de pelgrims naar Santiago de
Compostella, fraaie kerk, koninklijke verblijfplaatsen en nog zo het
een en ander.
Ton heeft, zoals hij dat kan, de lunch voorzien van zelfgemaakte soep
en samen met Hielkje het gezelschap voorzien van lekkere broodjes.
Martin heeft vervolgens uit de doeken gedaan, met powerpoint en
scheidkundig aandoende proefjes (!), wat de ontwikkeling is op het
gebied van milieuvriendelijke brandstof. In ieder geval kunnen we
zonder vrees zowel HVO, GTL als Diesel B7 tanken en door elkaar
gebruiken. Dat de prijs van de biobrandstoffen, de verkrijgbaarheid en
het (geringe) vermogensverlies nog een dingetje zijn, is ons ook
duidelijk geworden.
We hebben nog even de vraag besproken of er belangstelling genoeg
zou zijn voor een “clubapp”. Het proberen waard,’ baat het niet dan
schaadt het niet’ was de teneur.

De Whatsapp app-groep is inmiddels gelanceerd en wordt al veel gebruikt. Mocht je mee willen praten, stuur dan even een berichtje met je telefoonnummer naar het bestuur!

“voor leden , door leden” m.a.w. het bestuur speelt hierin geen rol.
Het was weer leuk, leerzaam en gezellig.

Andre Manders

Vestingstad, Grave. Grave is een vestingstad aan de Maas in Noord Brabant. Hoewel de stuwbrug over de Maas een belangrijke rol speelde bij de operatie Market Garden heeft de stad Grave de Tweede Wereldoorlog nagenoeg onbeschadigd doorstaan. © 6 aug 2016 Marco van Middelkoop/Aerophoto-Schiphol


kennisgeving

Recent bereikte ons via zijn zoon Alwin het bericht dat de heer Cor Taal, ontwerper van onze schepen, al enige tijd geleden is overleden.
Hij was al langere tijd hulpbehoevend.
Een en ander ter informatie.
Het TG bestuur
 

motor inbouw vragen

Na jaren van afbouwen begint de tewaterlating in zicht te komen. Ik heb een tweedehands VETUS M3.09 (25 pk bij 3600 omw/min en hierbij een koppel van 49 Nm) met een keerkoppeling 2:1 gekocht en ingebouwd. Ik heb echter geen idee wat het formaat en de spoed van de schroef moet zijn. Is deze motor in combinatie met een taling 33 bekend? en en wat voor schroef heeft men daarbij op de schroefas zitten? diameter, spoed en 2 of drie blads.

Als jullie me kunnen helpen zou dat fijn zijn.

Groeten van Wilco