Het doel van het Taling Genootschap is het bevorderen van het onderling contact tussen Taling-bezitters en belangstellenden, “ter Leeringhe ende Vermaeck”. In een eerdere fase lag het accent zeker op het van elkaar leren bij het intimmeren van het schip, tegenwoordig is gezelligheid troef.
Als u eigenaar bent van een Taling, dan bent u meer dan welkom om u aan te sluiten maar ook zonder een Taling kan men lid worden/blijven. Via het aanmeldingsformulier kunt u zich aanmelden als lid. Ook foto’s en verdere bijzonderheden van uw boot zijn (per post of e mail) van harte welkom. De bijdrage bedraagt slechts 10 euro per jaar. Als u zich na 1 oktober aanmeldt, bent u voor dit geringe bedrag lid tot het einde van het volgende jaar.
Let op: sommige berichten op deze website zijn alleen toegankelijk voor leden. Als u lid bent krijgt u een login vor deze website en kunt u daarna alle berichten lezen.
Veel vertrouwde gezichten bij onze jaarlijkse wintermeeting in Grave. Rond de 20 mensen hebben de reis ondernomen en zijn weer fantastisch ontvangen door Ton en Hielkje in de kantine van hun jachthaven. We prijzen ons als Talingclub gelukkig met deze actievelingen. Na de koffie met koek zijn we om 11 uur een stadswandeling gaan maken (fris, maar mooi weer) onder leiding van een gids door het “stadje” Grave. We zijn ruim twee uur lang geattendeerd op de rijke historie met onder meer Dordtse gevels, folterwerktuigen uit lang vervlogen tijden, de pleisterplaats van de pelgrims naar Santiago de Compostella, fraaie kerk, koninklijke verblijfplaatsen en nog zo het een en ander. Ton heeft, zoals hij dat kan, de lunch voorzien van zelfgemaakte soep en samen met Hielkje het gezelschap voorzien van lekkere broodjes. Martin heeft vervolgens uit de doeken gedaan, met powerpoint en scheidkundig aandoende proefjes (!), wat de ontwikkeling is op het gebied van milieuvriendelijke brandstof. In ieder geval kunnen we zonder vrees zowel HVO, GTL als Diesel B7 tanken en door elkaar gebruiken. Dat de prijs van de biobrandstoffen, de verkrijgbaarheid en het (geringe) vermogensverlies nog een dingetje zijn, is ons ook duidelijk geworden. We hebben nog even de vraag besproken of er belangstelling genoeg zou zijn voor een “clubapp”. Het proberen waard,’ baat het niet dan schaadt het niet’ was de teneur.
De Whatsapp app-groep is inmiddels gelanceerd en wordt al veel gebruikt. Mocht je mee willen praten, stuur dan even een berichtje met je telefoonnummer naar het bestuur!
“voor leden , door leden” m.a.w. het bestuur speelt hierin geen rol. Het was weer leuk, leerzaam en gezellig.
Na jaren van afbouwen begint de tewaterlating in zicht te komen. Ik heb een tweedehands VETUS M3.09 (25 pk bij 3600 omw/min en hierbij een koppel van 49 Nm) met een keerkoppeling 2:1 gekocht en ingebouwd. Ik heb echter geen idee wat het formaat en de spoed van de schroef moet zijn. Is deze motor in combinatie met een taling 33 bekend? en en wat voor schroef heeft men daarbij op de schroefas zitten? diameter, spoed en 2 of drie blads.
Tijdens de laatste reunie hebben Martin en Willem een presentatie gegeven over elektrisch varen en ontwikkelingen in ‘accu land’. Deze zijn hier als powerpoint en pdf presentatie terug te vinden (alleen voor leden, inloggen doe je hier).